A method and devices for timing the delivery of non-excitatory signals for modifying myocardial contractility of a portion of the heart are disclosed. The method includes the steps of applying electrodes to a plurality of cardiac sites, sensing electrical activity in a first cardiac site through a first electrode for detecting a first electrical depolarization event within a beat cycle, sensing electrical activity in a second cardiac site through a second electrode for detecting a second electrical depolarization event within the beat cycle, and applying a non-excitatory signal to the heart at or near at least the second cardiac site through at least one of the electrodes in response to detecting the second electrical depolarization event within an alert window period. The alert window period starts at a first delay from the time of detection of the first electrical depolarization event and has a first duration. The applying of the non-excitatory signal is delayed from the time of detecting of the second electrical depolarization event. The method may include steps for reducing the probability of delivering of improperly timed non-excitatory signals due to electrical noise and/or ectopic beats and may also include steps for preventing delivery of multiple non-excitatory signals at or near the second cardiac site within a single cardiac beat cycle. Preferably, the first cardiac site is located about the right ventricle or the right atrium of the heart and the second cardiac site is located about the left ventricle of the heart. The devices may also be adapted for pacing the heart and/or for delivering defibrilation signals to the heart.

Eine Methode und Vorrichtungen für die zeitliche Regelung der Anlieferung der nicht-non-excitatory Signale für das Ändern der myokardialen Zusammenziehbarkeit eines Teils des Herzens werden freigegeben. Die Methode schließt die Schritte des Anwendens der Elektroden an einer Mehrzahl der Herzaufstellungsorte ein und fragt elektrische Tätigkeit in einem ersten Herzaufstellungsort durch eine erste Elektrode für das Ermitteln eines ersten elektrischen Depolarisierungfalls innerhalb eines Schlagzyklus ab und fragt elektrische Tätigkeit in einem zweiten Herzaufstellungsort durch eine zweite Elektrode für das Ermitteln eines zweiten elektrischen Depolarisierungfalls innerhalb des Schlagzyklus und das Anwenden eines nicht-non-excitatory Signals am Herzen oder nahe mindestens am zweiten Herzaufstellungsort durch eine mindestens der Elektroden in Erwiderung auf das Ermitteln des zweiten elektrischen Depolarisierungfalls innerhalb einer Alarmfensterperiode ab. Die Alarmfensterperiode beginnt an einer erster verzögert seit Abfragung des ersten elektrischen Depolarisierungfalls und hat eine erste Dauer. Das Zutreffen des nicht-non-excitatory Signals wird seit dem Ermitteln des zweiten elektrischen Depolarisierungfalls verzögert. Die Methode kann Schritte für das Verringern der Wahrscheinlichkeit des Lieferns der unsachgemäß Zeit nicht-non-excitatory Signale einschließen wegen der elektrischen Geräusche und/oder der ectopic Schläge und kann Schritte für das Verhindern von von Anlieferung der mehrfachen nicht-non-excitatory Signale oder nahe am zweiten Herzaufstellungsort innerhalb eines einzelnen Herzschlagzyklus auch einschließen. Vorzugsweise befindet sich der erste Herzaufstellungsort über den rechten Ventrikel, oder der rechte Atrium des Herzens und des zweiten Herzaufstellungsortes befindet sich über den linken Ventrikel des Herzens. Die Vorrichtungen können für das Schreiten des Herzens und/oder für das Liefern der defibrilation Signale an das Herz auch angepaßt werden.

 
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> Iontophoresis electroporation and combination patches for local drug delivery to body tissues

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